Online adverteren en zoekmachine marketing

16-10-2019


Door veel mensen op je website te laten klikken verhoog je het aantal bezoekers. Eén plus één is twee, wat betekent dat je meer zal gaan verkopen en dat je winst omhoog zal gaan. Bij Google Ads is er een driedelig stappenplan gemaakt om via de Google zoekmachine succesvol te kunnen adverteren. Als eerste maak je je advertentie. Daarnaast zoek je de zoektermen uit die gelinkt worden aan jouw advertentie. Als laatste vul je je budget in, je kan het zo gek maken als je zelf wilt. 

Zoekmachine adverteren in Google

Search Engine Advertising, oftewel SEA afgekort, is onderdeel van online marketing dat de laatste jaren steeds belangrijker is geworden. Ruim 90% van Nederlandse internetters gebruikt de Google zoekmachine. Het bereik van zo een zoekmachine is dan ook immens groot. De perfecte plek voor bedrijven om te adverteren. Bij zoekmachines als Google en Bing wordt steeds vaker plek gemaakt voor social media marketing. Bovenaan, onderaan en aan de rechterkant wordt afwisselend ruimte gemaakt voor betaalde advertenties. Deze advertenties kunnen enkel met woorden zijn, denk bijvoorbeeld aan de weergave van een website, of via visuele productadvertenties. 

Search engine optimization

Naast zoekmachine advertenties bestaat een zoekmachine ook uit Zoekmachine Optimalisatie. Search Engine Optimization, afgekort SEO, is de ruimte tussen de Zoekmachine Advertenties waar niet voor betaald wordt. Een algoritme bepaalt vaak welke website hoog rankt op de feed van de gevonden zoekresultaten. Het is bijvoorbeeld logisch dat als een persoon op ‘Autoshop Amsterdam’ zoekt, dat het algoritme websites gerelateerd aan ‘Autoshop België’ of iets dergelijks niet toelaat in de feed. Door je website te optimaliseren kan een bedrijf dan ook gratis veel bezoekers binnen halen. 

Google Ads

Omdat in Nederlands rond de 90% van de zoekmachine gebruikers voor Google kiest, is het voor bedrijven belangrijk om gebruik te maken van online marketing. Google Ads is de service van Google dat de zoekadvertenties en gerelateerde advertenties in beheer heeft. Bij de Google zoekmachine is er een zichtbare plek gereserveerd voor de advertenties van betalende bedrijven. Deze advertenties herken je aan het icoontje met ‘Ads’ voor de link naar hun website. Een bedrijf betaalt bij Google Ads voor de geleverde diensten. Omdat de diensten van Google Ads het doorverwijzen van mensen is, gaat het hier om het klikken op websites. 

De mogelijkheden van Google Ads

Adverteren kan natuurlijk via meerdere kanalen dan alleen de Google zoekmachine. Via Google Ads hebben bedrijven ook de mogelijkheid om te adverteren via Display advertenties, Video advertenties en App advertenties. Denk bijvoorbeeld aan Instagram, daar komen vaak reclames tussen je feed door. Of denk aan YouTube, er verschijnen daar ook vaak reclames als je een video bekijkt. Daarnaast is het bij Google Ads ook mogelijk om je prestaties te meten. Hierbij gaat het om het succes van je advertenties: het aantal bezoekers van je website, het testen van je advertenties én het checken van je budget. Daar wil je natuurlijk niet boven komen te zitten.   

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie