Nieuwe strategie: social media marketing

12-10-2019


Social media adverteren is een marketingstrategie dat de laatste jaren steeds populairder is geworden onder bedrijven. In tegenstelling tot reclame op billboards, via de krant, of op tv is social media marketing tijd en kostenbesparend. Indien het efficiënt en planmatig wordt uitgevoerd natuurlijk. Het uiteindelijke doel van social media marketing is dat de naamsbekendheid van het bedrijf of merk groeit en dat dit op de lange termijn voor een stijgende winstcurve zorgt. 

Social media platformen

Online marketing  is tegenwoordig niet meer uit onze levens weg te denken. Dagelijks zijn honderden miljoenen mensen actief op een of meerdere social media platformen. Platformen zoals Facebook zijn een ideale manier om contact te houden met kennissen waar je niet altijd de mobiele nummers van hebt of met wie je dagelijks belt. Via Snapchat kun je bijvoorbeeld contact onderhouden met je vrienden door middel van afbeeldingen en filmpjes. Voor Instagram is erg populair onder bedrijven wat betreft social media marketing. Via zakelijke Instagram accounts kunnen marketingteams van vele extra functies gebruik maken dat marketing een stuk makkelijker maakt. 

Instagram shopping als voorbeeld

Een van de nieuwste functies op Instagram is Instagram shopping, bedacht voor bedrijven. Een Instagram account is niet hetzelfde als de daadwerkelijke website van een bedrijf of merk. Soms kan het nogal moeilijk zijn om de volgers van Instagram naar de website te krijgen en waar ze dan ook daadwerkelijk iets kopen. Instagram shopping maakt dit een stuk gemakkelijker. Het is een nieuwe functie dus nog niet alle bedrijven kunnen er gebruik van maken. Volgers kunnen met Instagram shopping op de Instagram app soms zelf producten direct aanschaffen.

Een voorbeeld

Nike is een goed voorbeeld voor hoe bedrijven social media marketing inzetten. Het merk heeft op Instagram niet één maar meerdere accounts. Elk account representeert iets anders. Denk bijvoorbeeld aan Nike basketbal, of aan Nike running. Ook is er een Nike fashion account en zijn er voor ander populaire sporten ook accounts. Op deze manier kunnen veel mensen aan een Nike account relateren. Meer mensen dan als er maar één account geweest zou zijn want via deze strategie heeft het marketing team van Nike het bereik enorm vergroot. In dit geval is het nuttig gebleken om niet te focussen op één bepaalde doelgroep. 

Influencers

Als we bij het voorbeeld van Nike blijven is het makkelijk om de populariteit van influencers binnen social media marketing uit te leggen. Nike kan succesvol de nieuwe collectie presenteren via social media, maar zal nog meer bereik en vertrouwen creëren als ze dit ook via een influencer doen. Een beroemde basketballer of andere sporter die de Nike kleding of schoenen draagt zal vertrouwen geven in de nieuwe producten. Ook zullen de volgers van de desbetreffende sporter, aka influencer, sneller een product van Nike kopen. Immers, hun grote idool draagt het merk ook. 

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie